مطالعات میان‌رشته‌ای

بازنمایی عواطف در بستر فضای مجازی با استفاده از شکلک‌ها و چرخش معنایی ایدئوگرام

توسط cyberpajoohi

نویسنده: محمدعلی بابایی (دانشجو کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی/ دانشگاه علامه طباطبایی)

چکیده

شکلک‌ها(Emojis) نوعی ارتباط الکترونیکی هستند که در پیام‌های متنی یافت می‌شوند و اساساً باعث تغییر در تبادل احساسات می‌شوند. تصاویر و نشانه‌هایی که احساسات را به تصویر می‌کشند جایگزین مناسبی به‌جای انتخاب دقیق کلمات و عبارات شده‌اند. با این حال، در مواردی که احساسات به محض ابراز فروکش می‌کنند، شکلک‌ها از معنای زمانی و مکانی احساسات فراتر می‌روند که می‌توانند به اقدامات پرخاشگرانه و زورگویی در یک چرخه تکرار شوند که ندیدن آنها غیرممکن و پاک کردن آنها از ذهن حتی دشوارتر است. در سرتاسر جهان، طیف بیانگر احساسات انسانی از طریق ایدئوگرام موجود در شکلک‌ها، یک چالش فزاینده برای تبادل بصری فوری و غیرکلامی احساسات دمدمی و تند ارائه می‌دهد. راهکارهای ارائه شده در این مقاله برای جلوگیری از سواستفاده و اینگونه چرخش‌های معنایی شامل تغییر ظاهر شکلک‌هایی است که بار منفی را به خود گرفته‌اند و تبدیل ظاهرشان به ظاهری کمتر تهاجمی است، و تصویب قوانینی فرهنگی-اجتماعی و حتی قضایی که سد راه سواستفاده از این تصاویر کابردی و باعث استفاده درست‌تر از آنها باشد؛ زیرا هدف اصلی بازنمایی عواطف در بستر فضای مجازی است.

 

مقدمه

زبان وسیله پیچیده‌ای از تعاملات مکانی-زمانی است که شامل استانداردهای ارتباطات نهادی و حقایق فرهنگ‌های فردی ویا گروهی است. در نتیجه، زبان با مبهم بودن زمان، در معرض تضادها و پیشرفت‌های فناوری قرار می‌گیرد. زبان انعکاس تکامل جامعه و صورت فلکی پرستاره آن از نشانه‌های کلامی و همچنین غیرکلامی جدید است. بنابراین، مسیرها، الگوها و مجاری جدیدی برای انتقال به وجود آمده است که برای یکپارچگی در ارتباطات، توسط پیر و جوان، از گفتگوی محاوره‌ای تا رسمی ایجاد می‌شود. قبل از معرفی اخیر ارتباطات اینترنتی، مردم با استفاده از حروف و کلمات گفتگو می‌کردند. روش‌های کلامی (جملات، واژه‌ها و علائم نگارشی) مبنایی برای انتقال احساسات به تبادل افکار و احساسات بود. با این حال، با ظهور علوم کاربردی جدید، فن آوری‌های ارتباطی به لحاظ پدیده‌شناختی به سکوهایی از تصاویر منتقل شده‌اند که معنی را منتقل می‌کنند. شکلک‌ها، اکنون کار را یک باره به‌جای انتخاب واژه‌های ظریف یا ساخت جمله، با دقت کامل انجام می‌دهند. طیف وسیعی از احساسات اکنون می‌تواند توسط یک تصویر یا شکلک ثبت شود. به ویژه، نسل‌های جوان که با تفکرات و احساسات موجود در تبادلات سایبری رشد کرده اند، برای انتقال احساسات به این تصاویر وابسته هستند. با وجود این، به رغم صریح به نظر رسیدن احساسات در شکلک‌ها، مشکلات و سوءتفسیر مانع از کارایی پیام‌هایی می‌شود که از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین مانند توییتر، فیسبوک، مسنجر، اینستاگرام، یوتویوب، واتساپ، وی‌چت و غیره، برای دیگران ارسال می‌شوند.

در ابتدا افزودن عناصر بصری مانند شکلک به مکالمه‌ای درون پیام‌رسان‌ها بی‌ضرر به نظر می‌رسید [دانسی، ۲۰۱۷]. در ابتدا، هدف افزودن عناصر گمشده در ارتباطات سنتی، یعنی افزایش تعامل و بیانگر بودن آن بود [ترومبل، ۲۰۰۴]. این هدف اصلی افزودن شکلک در این حالت‌های جدید پیام رسانی بود. شکلک‌ها دسته‌های مختلفی را شامل می‌شوند: شکلک‌ها و حرکات، انسان، حیوانات و طبیعت، غذا و نوشیدنی، فعالیت‌ها، مسافرت‌ها و مکان‌ها، پرچم‌ها، معلولیت و حتی مدفوع. به نظر می‌رسد تقاضای فزاینده ای مبتنی بر شکلک برای افکار، احساسات و حتی هویت وجود دارد.

هنگام مشاهده دسته‌های فوق، شکلک‌ها بدون توجه به سن کاربران، در فرهنگ دیجیتال در سراسر جهان جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده‌اند. شکلک‌ها آنچه را که کلمات نمی‌توانند بگویند بیان می‌کنند، چون جهانی هستند، باعث صرفه جویی در فضا و زمان می‌شوند و از همه مهمتر توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند. هرچه پیام‌ها کوتاه‌تر باشند برای گیرندگان قدرتمندتر، قابل مشاهده‌تر و جذاب‌تر هستند. شکلک‌ها به عنصری جدایی ناپذیر از استراتژی ارتباطات دیجیتال معاصر تبدیل شده‌اند که پیام متن را غنی می‌کنند و باعث می‌شوند که فرستنده نسبت به محیط اطرافش کمتر سرد و دور به نظر برسد. بنابراین می‌توانیم ببینیم که این شکل جدید از ارتباط، مخاطبانی را هدف قرار می‌دهد که تاکید بیشتری بر تصاویر نسبت به کلمات دارند [درکس، ۲۰۰۷].

با گذشت زمان، استفاده و سواستفاده از شکلک‌ها به دنبال ارتباطات تعاملی خیرخواهانه منجر به لغزش استانداردهای ارتباطی با تأثیرات اجتماعی منفی‌تر شده است [اسکینر و کاک، ۲۰۱۸]، حتی در حالی که ذهنیت‌ها تکامل یافته‌اند و تمایل به برقراری ارتباط در زمان واقعی به یک مسکر تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به لغزشی نسبتاً غیرقابل کنترل شود. تمایل به سرعت بیشتر ارتباطات، به بی‌دقتی در بررسی پیام‌ها و حتی بیشتر شدن ارتباطات تهاجمی منجر شده است(بیانیه‌های بدون فکر)، در حالی که اگر ابزارهای ارتباطی سنتی حفظ شده بودند، شاید عواطف، احساسات، مشکلات و درگیری‌ها برای جلوگیری از سو تفاهم و بد شدن روابط بین مردم به تعادل مناسبی می‌رسیدند.

در گذشته، پرخاشگری و آزار و اذیت کلامی مخصوص ارتباطات رودررو بود، اما با ارتباطات مبتنی بر شکلک‌ها، مبانی هستی‌شناختی ارتباطات اساساً تغییر کرده است. پرخاشگری کلامی و آزار و اذیت اینترنتی در جامعه ما ظهور کرده است، که منجر به مسائل نظارتی بسیار پیچیده‌ای می‌شود زیرا گشت زنی در شبکه‌های اجتماعی که هیچ مرز فیزیکی ندارند تقریباً غیرممکن است [واگنر، ۲۰۱۹]. در نتیجه، این افزودنی‌های بصری جدید امکان تداوم شیوه‌های ارتباطی را که قوانین مدنی فرض شده و احترام به دیگران را نقض می‌کنند، ممکن کرده است. این حالت‌های ارتباط سریع باعث می‌شود تا دمدمی‌مزاجی در پاسخ احساسی ایجاد شود تا از دشواری تماس رودررو جلوگیری شود. بدیهی است که چنین انتقال احساسی فکر نشده‌ای، هم برای گیرنده و هم برای فرستنده پیامدهایی دارد. این تشدید تحقیر، حتی جنگ طلبی، از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز بی‌تأثیر نیست. در بیان احساسات کلامی، مبتنی بر کلمه، احساسات پاسخی به موقعیتهای خاص در یک زمان خاص است. این احساسات اغلب به صورت شفاهی بیان می‌شوند و پس از بیان از بین می‌روند. با این حال، با مکالمات مجازی که شکلک‌ها منبع تبادل آنهاست، این احساسات در زمان و مکان منجمد می‌شوند و منجر به سردرگمی، انزجار، پرخاشگری و بسیاری از جرایم دیگر می‌شوند [برای اطلاعات بیشتر، به الگو شکار شعله از واگنر و ماروسک، ۲۰۱۹ مراجعه کنید].

بنابراین، فن آوری‌های جدید، مانند شکلک‌ها، باعث تغییر شکل ارتباطات شده و منجر به ظهور شیوه‌های جدیدی برای تبادل نظر می‌شود که ظاهراً در جامعه‌ تمایل بیشتری در افراد برای برقراری ارتباط بدون هیچ محدودیتی که سرگرم کننده‌تر، شفاف‌تر و کوتاه‌تر است و تعامل با دیگران سریعتر حاصل می‌شود، وجود دارد. کرانه‌ی دیجیتالی جدید متعاقباً و اساساً بر اساس درج شکلک‌ها‌ها در پیام متنی است، جایی که ارتباط از متن خارج می‌شود، نزدیکی فقط یک توهم است و مرزهای بین حوزه‌های عمومی و خصوصی مبهم‌تر است [ٰموران و هاویشر، ۱۹۹۸].

توسعه الگوی باینری شکار شعله

سوالاتی که برای خوانندگان این مقاله برجسته است، این است که چگونه می‌توان چنین شکلک‌های کوچک و ظاهراً بی‌ضرری را به حالت ارتباطی که به طور تهاجمی به سمت دیگران هدایت می‌شود، تبدیل کرد و اینکه چگونه الگو باینری شکار شعله [واگنر و ماروسک، ۲۰۱۹] می‌تواند بیش از پیش مرتبط باشد.

در واقع، این نمادها از بامزه، باحال، ایدئوگرام‌های کوچک، مانند: مدفوع خندان گرفته تا شکلک‌های خصمانه، مانند چهره سرخ خشمگین یا ژستهای توهین‌آمیز، متغیر است. اگر این نمادهای الکترونیکی سناریوهای زندگی روزمره و حالات فرستنده آنها را نشان دهند، شکلک‌ها به راحتی می‌توانند پرخاشگری را نشان دهند. اگر شخصیت انتقام‌جوی نمایشنامه‌های کابوکی ژاپنی را در نظر بگیریم که برای انتقام به زمین برمی‌گردد، ممکن است از همان ابتدا چنین سناریویی پیش بینی شده باشد، همانطور که نقش اصلی این شکلک‌ها‌ها این بود که مکالمه را پر جنب و جوش و معنی‌دارتر کنند (انگار که یک تعامل رودررو باشد)، شکلک‌ها به عنوان منبع ارتباطات (غیر) پایدار، ماهیت متزلزل انسان را در نظر نمی‌گیرد، که بی‌نظم، بدخلق و گاهی حتی نسبت به دیگران منزجر است. علاوه بر این، شکلک‌ها‌ عناصری را نیز آورده‌اند كه در تعامل شفاهی وجود ندارد، یعنی رنگ و بیان احساسات اغراق‌آمیز، بسیار شبیه تئاتر كابوكی. بنابراین این تأثیرگذارهای بصری-دیجیتالی با تقویت و ایجاد پیام‌های پیچیده، باعث ایجاد سردرگمی، نامفهومی و حتی ترس می‌شوند [جوینسن، ۱۹۹۸؛ واگنر و ماروسک، ۲۰۱۹].

این مقاله شکلک‌ها‌ را از نظر تئوری‌ها، تهاجمی بودن، تبعیض جنسیتی، مزاحمت اینترنتی و درگیری با دادگاه در کشورهای مختلف، از جمله بلغارستان، چین، کلمبیا، ایتالیا، لهستان و ایالات متحده، تجزیه و تحلیل و کشف خواهد کرد.

برای شروع، یان بروکمن در مقاله همانند شکلک‌تان(متن فلسفی) استفاده از شکلک‌ها را از منظر زبان آنالوگ تجزیه و تحلیل می‌کند. تمایز بین کاربران شکلک و مخترعان شکلک برجسته شده است. در مقایسه با روش سنتی ارتباطات، زبان آنالوگ با چارچوب حالت فرستنده-گیرنده کار می‌کند. شکلک‌ها به عنوان نمایش فوری احساسات کاربران، یک جز ضروری برای ارتباطات بین زبانی در فرهنگ دیجیتال است. بروکمن از طریق شکلک‌ها، خود‌بودن و دیگری‌بودن را معرفی می‌کند و نقش تغییر دهنده را باز می‌کند. علاوه بر این، عوامل روانشناختی اجتماعی به منظور نشان دادن ارتباط بین زبان و احساسات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

از منظر نشانه شناسی، ماسیمو لئونه فرهنگ حرکتی ایتالیایی و طبیعی بودن آن علائمی را که می‌توانند حالات چهره را بیان کنند، معرفی می‌کند. لئونه در مقاله خود با عنوان شکلک مونالیزا: تمدن دیجیتال و نارضایتی‌های آن، استدلال می‌کند که چهره بیولوژیکی دارای نماینده‌های اجتماعی خود در شبیه‌سازی دیجیتالی است. در عصر گفتمان الکترونیکی، منحصر به فرد بودن چهره به تدریج از طریق تصاویر پیش‌ساخت شکلک‌ها کاهش می‌یابد. به طور مشابه، تجسم ژست درک غنی‌تری از احساسات ابراز شده را نشان می‌دهد اما با اعمال و تصاویر از قبل تعیین شده‌ی شکلک‌ها به عنوان زبان بیان محدود می‌شود.

جدا از تجزیه و تحلیل نظری شکلک‌ها، سه مقاله مربوط به استفاده از شکلک‌ها در زمینه‌های واقعی از طریق رسانه‌های اجتماعی و تفسیر این افزودنی‌های تصویری در پرونده‌های دادگاه است. فرید سمیر بنویدس وانگاس در مقاله خود با عنوان شکلک‌ها در الگوهای رفتاری و مزاحمت‌های سایبری: برابری جنسیتی در کلمبیا بر روی این علائم بصری در موارد مزاحمت اینترنتی در کلمبیا تمرکز دارد. وی با زمینه اجتماعی مشروعیت بخشیدن به حقوق مدنی زنان و حقوق زوج‌های همجنسگرا شروع می‌کند و بحث خود را با استفاده از الگوهای رفتاری در موارد مزاحمت اینترنتی در شرایط نهادی گسترش می‌دهد. تجزیه و تحلیل شکلک‌ها در موارد مربوط به گرایش جنسی، مرز عدالت اجتماعی توسعه شکلک‌ها را گسترش می‌دهد. پذیرش شکلک‌ها‌ عمیقا ناشی از پیشرفت اجتماعی است. همانطور که گفته شد، در عین حال، تکامل این اشکال بصری نیز بر هویت اجتماعی تأثیر می‌گذارد. جدای از مفاهیم تهاجمی این شکلک‌‌ها، آنها قدرت مقاومت در برابر پرخاشگری را نیز دربر می‌گیرند. نقش شکلک‌ها‌ها در ارتباطات اجتماعی مانند شمشیری دو لبه می‌شود، که هم می‌تواند برابری جنسیتی را تقویت کند و هم تبعیض جنسیتی را گسترش دهد. با این حال، مشخص شده است که استفاده از این شکلک‌ها حوزه خاص خود را در میان محدودیت‌های آزادی‌بیان دارند.

به همین ترتیب، کریستین بانکوف، در مقاله خود، آزار و اذیت سایبری و سخنان نفرت در بحث پیرامون تصویب کنوانسیون استانبول در بلغارستان: تجزیه و تحلیل نشانه شناختی از پویایی ارتباطات، شکاف ایدئولوژیک ترجمه جنسیت را طبق الگوی نشانه‌شناسی رولان بارت حل می‌کند. بانکوف ادعا می‌کند که ارتباط تصویری بحث نشانه‌شناسی را بیشتر از متن نوشتاری در بحث بر سر ترجمه مفاهیم از زبان‌های اسلاویک با استفاده از حروف لاتین ویا سیریلیک افزایش می‌دهد. هویت عمومی و دال‌های ایدئولوژی جنسیتی وقتی از لحاظ نشانه‌شناسی در چهارچوب بحث برانگیز دوگانگی بین نشانه و معنا تنظیم و تعیین می‌شوند، معنای جدیدی پیدا می‌کنند.

لی چنگ، یوکسیو سان و جیان لی در مقاله خود با عنوان تهاجمی بودن شکلک‌ها در دادگاه: یک تفسیر از نشانه شناسی اجتماعی شکلک‌ها را به عنوان مدرک قضایی ارائه می‌دهند. آنها استدلال می‌کنند که شکلک‌ها به طور قابل توجهی در دادگاه‌ها به‌عنوان مدرک ارائه می‌شوند. به عبارت دیگر، دادگاه‌ها صریح بودن علائم بصری را در مقایسه با علائم تحت اللفظی نمی‌توانند نادیده بگیرند. ویژگی پویا و متنوع شکلک‌ها به حرفه وکالت فضا می‌دهد و راه افراد را برای تفسیر باز می‌کند.

در مقاله الكساندرا ماتولوسكا و دریوس جی‌گوادزوویچ، مزاحمت اینترنتی در لهستان: مطالعه موردی پیام‌های تهاجمی با شکلک‌هایی كه در جامعه شكارچیان در جامعه شهرنشین هدف قرار گرفته‌اند، از شکلک‌ها به عنوان سلاح‌های تهاجمی در ارتباطات آنلاین استفاده می شود تا جامعه شکارچیان با کمک پیام‌های کلامی که احساسات را جریحه‌دار می‌کنند. همانطور که توسط ماتولوسكا و جی‌گوادزوویچ ذکر شد، استفاده از شکلک راهی جدید برای بیان احساسات مردم از نظر آزادی بیان است در حالی که شکلک‌های پرخاشگر اشکال جدیدی از زبان نفرت را نشان می‌دهند. در فرهنگ شکار مدرن لهستان، شکارچیان از طریق ارتباطات آنلاین مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌گیرند. نویسندگان در مورد چگونگی استفاده از شکلک‌های مثبت و منفی برای بیان احساسات منفی بحث می‌کنند. عملکردهای شکلک‌ها با مثال‌های مختلف طبقه بندی و نشان داده شده‌اند.

آن واگنر، سارا ماروسک و وی یو با پوشش تمام جنبه‌های ابعاد فوق، فرایند معنی سازی و تفسیر معنا را در ارتباط تصویری رمزگشایی کرده و استفاده از ظرافت‌های مبتنی بر شکلک را در دو زمینه کلی و قضایی کشف می‌کنند. در مقاله آنها، شکلک‌ها و قانون: انعطاف پذیری متن در ارتباطات سایبری، کاربرد تهاجمی این علائم بصری به روشهایی برجسته شده است که می‌خواهند ماهیت انعطاف پذیر شکلک‌ها را برای تفسیر آنها در دادگاه‌ها درک کنند و تلاش می‌کنند تا به موارد مرتبط مراجعه کنند.

برای مثال، شکل زیر که تکامل شکلک‌های تفنگ هفت‌تیر را نشان می‌دهد، تغییرات ایجاد شده در طول زمان را منعکس می‌کند. تفنگ اسباب‌بازی که سرگرم کننده و بی‌ضرر است جایگزین هفت‌تیرهایی می‌شود که پر از گلوله است و در نتیجه باعث تهدید به مرگ است. علاوه بر این، رنگ‌های سبز یا زرد اسلحه‌های آبی بسیار شاداب‌تر و کمتر تهاجمی هستند (بیشتر نمایانگر یک اسباب بازی است) نسبت به رنگ مشکی (بیشتر نمایانگر یک اسلحه واقعی) است. تکامل اشکال و رنگ‌ها تنوع تفسیر این شکلک‌ها را زیاد می‌کند. در دادگاه‌هایی که شکلکی به عنوان مدرک ارائه می‌شود، رنگ و شکل آن در یک سیستم نشانه شناسی و رسمی خاص، سیستم زمان و عملکرد، نیاز به بررسی توسط متخصصان حقوقی دارد [دانسی، ۲۰۱۷، ۷].

با توجه به ارتباطات بین پلت فرم‌ها، شکلک‌ها اسلحه به طور متفاوتی در سیستم عامل‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود [میلر و همکاران، ۲۰۱۶]. در میان غول‌های اینترنتی (جدول زیر)، شکل و رنگ در شرکت‌های مختلف متفاوت است. این تغییر در فرآیند رمزگذاری منجر به چندین لایه رمزگشایی در سراسر این سیستم عامل‌ها می شود. معنای اصلی آن ممکن است از معنای مثبت به معنای منفی تبدیل شود و متعاقباً باعث سوتفاهم در مکالمات آنلاین شود. بنابراین، یک سناریوی ارتباطی کامل و جامع باید توسط وکلا ساخته شود و به عنوان مدرک بالقوه در اختیار دادگاه‌ها قرار گیرد [گلدمن، ۲۰۱۸، ۴۰؛ بیچ کاریر، ۲۰۱۹، ۳۰۵]. با این حال، تمام دشواری‌ها در تفسیر دادگاه از معنای این شکلک‌ها است. به عنوان مثال، یک پیام پر از شکلک با کلمات بسیار محدود ممکن است هدف اصلی را مختل کند‌، و بنابراین ممکن است منجر به سناریوی ارتباطی روشن‌تر برای کاربران الکترونیکی با سوتفاهم های قابل توجه شود [جنس، ۲۰۱۸، ۴۴۵].

حال و آینده شکلک‌ها

تکامل این افزودنی‌های بصری را می‌توان به دو زیر مجموعه تقسیم کرد زیرا معنی شکلک‌های فعلی حتی با ایجاد موارد جدید تغییر می‌کند. با پیشرفت ظاهری ارتباطات دیجیتال، رسانه‌های ارتباطی به حالت‌های بیشتری، واقعی، بصری و حتی صوتی گسترش می‌یابند. شکل ظاهری و شیوع شکلک‌ها یک بلاغت ارتباطی جدید را القا می‌کند، زیرا درک شکلک بسیار وابسته به زمینه است. معانی ظریف با کاربرد غالب سازگار می‌شوند، حتی زمانی که این معانی از معانی اصلی خود جدا شوند. همانطور که بروکمن ذکر کرد، غیر از شکلک‌هایی که احساسات اولیه را بیان می‌کنند، شکلک‌های جدیدی برای بیان احساسات پیچیده تر ایجاد می‌شوند. این تاثیرگذار بصری محدود به حالات صورت و سناریوی کارهای روزمره نیست؛ دامنه شکلک‌ها بیشتر شده و شامل حیوانات، گیاهان، غذا و حتی مدفوع‌خندان می‌شود. همانطور که توسط بناویدس وانگاس ذکر شد، شکلک‌های همجنس‌گرایان باید عدالت اجتماعی را افزایش دهند حتی در صورت ایجاد شکلک‌های تهاجمی نسبت به آن‌ها. با جنبش اجتماعی، شکلک‌ها نیز تکامل می‌یابند. علاوه بر این، رابط بین ایدئوگرام‌ها و شخصیت‌ها در چنین پیش‌بینی متنی‌ای، توجه محققان را به استفاده شخصی‌تر از شکلک‌ها را به خود جلب می‌کند. ماهیت عادی مکالمه از طریق استفاده از شکلک متحول شده است زیرا مبادله فقط با استفاده از چنین ایدئوگرام‌هایی انجام می‌شود. شکلک‌ها، میم‌ها و گیف‌ها می‌توانند بدون هیچ گونه تسهیل شخصیت، در انتقال معنی خودکفا و صریح باشند، حتی اگر درک آنها اسطوره‌ای‌تر شود.

این نوع پیشرفت تکاملی ارتباطات، پیشرفتی مستقل و زمینه‌ای در بیان دارد. مفهوم شکلک در خدمت مفهوم سازی و سازگاری با انواع دیگر ماسک‌ها برای بیان احساسات و عواطف است. در آینده نزدیک، ممکن است درک شود که از طریق توسعه فناوری، حالتهای دیگر حواس انسان نیز می‌توانند به همین ترتیب به این حوزه ارتباطات دیجیتال انتقال پیام وارد شوند. آن موقع، پیش بینی می‌شود که درجه تهاجمی بودن شکلک‌های خشن تسریع می‌شود، زیرا محدودیت‌های فرم‌های قابل قبول ارتباط تصویری آزمایش می‌شود و سطح‌تحمل افراد تحت فشار قرار می‌گیرد.

وقتی شکلک‌ها از صفحه فرار می‌کنند!

شکلک‌ها برای بیان احساسات فوری کاربران الکترونیکی از طریق اینترنت ساخته شده‌اند. با این حال، وقتی شکلک‌ها از صفحه نمایش فرار می‌کنند و به عنوان اشکال دیگر وارد جهان احساسی ما می‌شوند، ممکن است معنای آنها از معنای اصلی متفاوت باشد. به عنوان مثال، شکلک‌های روی نمای ساختمان‌ها [لاتی، ۲۰۱۹] نقاشی می‌شوند، روی قوطی‌های پپسی [پپسیکو، ۲۰۱۶] و حتی روی لباس کودکان چاپ می‌شوند. همانطور که گفته شد، تجاری سازی شکلک‌‌ها در بازار غالب است، زیرا شکلک‌ها به یک استراتژی بلاغی در بازاریابی تبدیل شده است [جی و گرتزل، ۲۰۱۸]. این نشانه‌های بصری ناخودآگاه در سایر جنبه‌های زندگی اجتماعی و فضای عمومی نفوذ می‌کنند. در نتیجه، شکلک‌ها در خدمت ابراز احساسات هستند، اما همچنین به افزایش بازاریابی ایده‌آل‌های مصرف گرایانه و تجاری می‌پردازند (واگنر و چنگ ۲۰۱۹). بنابراین، تنظیم میزان استفاده از شکلک برای اهداف ثبات اجتماعی و محدود کردن بهره برداری شرکتی از عواطف انسانی، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

در صفحه نمایش ما، این افزودنی‌های کوچک بصری دیگر ایستا نیستند. بنابراین، به نظر می‌رسد که آنها فراتر از مرحله افزودن ساده به یک مکالمه مجازی هستند و از سکوت بیرون می‌آیند و بازیگران واقعی احساسات ما می‌شوند. آنها روحیه‌های ما را تحریک می‌کنند، مکالمات استاتیک ما را به مکالمه‌ای پویا تبدیل می‌کنند، مثل اینکه در یک گفتگوی رودررو هستیم، اما با تمایل به تقویت روحیه‌ ما [جیفی، ۲۰۱۹؛ جوی‌پیکسل، ۲۰۱۹]؛ به آنها انیموجی(Animoji) گفته می‌شود. این نوع افزودنیهای بصری زنده‌نشان نیز به طریقی دیگر غیر از انیموجی(شکلک متحرک)، در عکس‌هایی که از طریق تلفن‌های هوشمند خود می‌گیریم وقتی خود را به صورت خرگوش، سگ، گربه در می‌آوریم، ظاهر می‌شود. این اضافات مکالمات را به ظاهر زیبا و آرام نشان می‌دهد. مسئله این نیست که با این تغییر چهره خود را با انحراف از تصویری که در آینه منعکس می‌کنیم، تحقیر کنیم، بلکه صرفاً زنده شدن در یک دنیای واقعی‌مجازی است که در حال حاضر بسیار مرسوم، مد روز و اغلب تند است.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد زبان وسیله ارتباطی پیچیده‌ای است که باعث شده انسان‌ها همواره به دنبال آسان‌تر کردن این راه ارتباطی برای یکپارچگی‌ بهتر و گسترده‌تر مردم جهان باشد. شکلک‌ها یکی از همان تعابیر برای آسانی ارتباطات مجازی است که صرفا برای راحتی و نزدیک کردن ارتباطات اینترنتی به‌وجود آمده است، اما این شکلک‌ها همه چیز را اسان نکرده‌اند و حتی باعث پیچیدگی‌هایی در دنیای مدرن شده‌اند. علارقم این‌که شکلک‌ها صریح و ساده به نظر می‌رسند، اما سوتفسیر این تاثیرگذاران اینترنتی موجب مشکلاتی از جمله پرخاشگری آنلاین، توهین، قلدری و صدمات سایبری شده است. این مشکل مخصوصا زمانی بیشتر به چشم می‌آید که می‌بینیم نسل جدید چقدر به این تصاویر وابسته‌اند و در صورت نبود شکلک‌ها، عملا ارتباطاتشان قطع می‌شود و احساس می‌کنند دیگر نمی‌توانند ابراز احساسات کنند. این دسته گسترده از تصاویر(که دسته بندی آنها در همین مقاله ذکر شده است) ابتدا بی‌ضرر و ساده به‌نظر می‌رسیدند، اما با گذشت زمان سواستفاده از آنها اغاز شد که موجب کشانده شدن این ارتباط بصری به سوی تهاجمی بودن و تفاسیر مختلف دیگر شد. هدف اصلی شکلک‌ها مخاطبان تصویر‌دوستی بود که از ارتباطات حضوری بیزاراند و به دنبال راهی غیر‌کلامی برای ابراز احساسات خود هستند. اما این دسته از افراد هرچند که در دنیای واقعی خجالتی و ساکت هستند،‌ با شکلک‌ها توانستند شجاعتی را به دست آورند که خود باعث حملات کلامی در فضای مجازی و پرخاشگری سایبری است، پس بدیهی است که اگر ابراز احساسات در همان دنیای کلامی و شفاهی باقی می‌ماند بسیاری از این رفتارهای تهاجمی فروکش می‌کرد. این آزار و اذیت‌های اینترنتی، از طرف دیگر، تقریبا غیرقابل کنترل شده‌اند و تمامی بیانیه‌های بدون فکری که باعث صدمات روحی به کاربران فضای مجازی می‌شود، به صورتی ماندگار در ذهن و فضای سایبری افراد باقی می‌مانند. چرخش معنایی این ایدئوگرام‌ها که روزی بسیار جذاب و درخشان بودند از جایی شروع شد که افراد با سواستفاده از شکلک‌ها، کارهایی را کردند و حرف‌هایی را زندند که در دنیای واقعی، یا جرات‌اش را نداشته‌اند و یا قانون درمقابل آنها ایستاده بود (مانند زن‌ستیزی که در واقعیت پیگرد قانونی دارد). با این حال، بسیاری از شکلک‌ها که به بار منفی آلوده شده بودند‌، اکنون توسط توسعه‌دهندگان درحال تغییر و تحولات ظاهری هستند تاکه شاید از تهاجمی بودن آنها بکاهد؛ مانند مثال تغییر شکلک تفنگ ویا افزودن چشم و لب خندان به شکلک مدفوع. در آخر، شکلک‌ها نه تنها عنصری اساسی در دنیای سایبری هستند، بلکه راه خود را به احساسات، اجتماع و حتی اقتصاد و بازار نیز باز کرده‌اند و تلاش جوامع جهانی در توقف این شیوع و استفاده درست از این ایدئوگرام‌ها است.

 

نظر دادن