خبر

تحول در مدلهای جستجوی گوگل

توسط cyberpajoohi

به زودی در جست‌وجوهای گوگل، متن و تصاویر با هم ترکیب می¬شوند! با کمک هوش مصنوعی، می‌توانید از یک پیراهن عکس بگیرید و سپس از گوگل بخواهید جوراب‌هایی با همان طرح پیدا کند.

در ماه مه، مدیران گوگل از هوش مصنوعی جدید آزمایشی که با متن و تصاویر آموزش داده شده بود، رونمایی کردند و گفتند که جست‌وجوهای اینترنتی را شهودی­تر می­کند. روز چهارشنبه، گوگل تصویری کلی از شیوۀ تغییر این فناوری در نحوه جستجوی افراد در وب ارائه کرد.

از سال آینده، مدل  چند منظور يكپارچه (MUM)به کاربران گوگل این امکان را می‌دهد که جست‌وجوهای متن و تصویر را با استفاده از دوربین و یک برنامه تلفن هوشمند ترکیب کنند. بنابراین، می‌توانید برای مثال از یک پیراهن با دوربین عکس بگیرید، سپس «جوراب با این طرح» را جست‌وجو کنید.

 قابيلت  MUMدر گوگل ، راه‌های بیشتری را برای  کاوش به کاربران پیشنهاد می­دهد. برای مثال، اگر در گوگل  چگونه نقاشی كردن را سرچ کنید، MUM  می‌تواند دستورالعمل‌های گام به گام، آموزش‌های سبک یا نحوه استفاده از مصالح خانگی براي نقاشي را شرح دهد. گوگل همچنین قصد دارد در هفته‌های آینده MUM را به ویدیوهاي يوتيوب اضافه کند تا هوش مصنوعی پیشنهادات جست‌وجو را در زیر ویدیوها بر اساس رونوشت‌های ویدیویی نشان دهد.

MUM  برای استنباط کردن متون و تصاویرآموزش­ديده است. یکپارچه­سازی MUM در نتایج جست‌وجو گوگل بیانگر یک مسیر مداوم به سمت استفاده از مدل‌های زبانی است.یکی از اولین تلاش‌ها در سال 2019 انجام شد و طی آن گوگل یک مدلِ زبانی به نام BERT را به نتایج جست‌وجو اضافه کرد تا رتبه‌بندی وب را تغییر دهد و در متن زیر نتایج را خلاصه کند.

پاندو نایاک، نایب رئیس گوگل، گفت BERT  بزرگترین تغییر را در نتایج جست‌وجو، در یک دهه­ي اخير به نمایش گذاشته است، اما MUM سطح درک زبان در نتایج جست‌وجوی گوگل را به شدت ارتقا داده است.به عنوان مثال، MUM  از داده­های 75 زبان، به جای انگلیسی به تنهایی استفاده می­کند و به جای متن به تنهایی روی تصاویر و متن آموزش داده می­شود. در حالی که نایاک MUM را نقطه عطفی در درک زبان می­نامد، مدعی است که مدل­های زبان گسترده بوده و با چالش­ها و خطرات شناخته شده­ای همراه هستند.

محققان دریافته‌اند که هر چه مدل زبان گسترده­تر باشد، سوگیری متن زيادتر مي­شود و اين موضوع خطرناک­ است. تغییر هويت، نژادپرستي، جنسیت‌گرايي براي  مدل‌های زبانی گسترده مشكل ساز مي­باشد. در حال حاضر افرادي در تلاش هستند تا آنها را شناسايي كنند.

پنج سناتور آمریکایی در نامه‌ای به مدیران اجرایی آلفابت  اظهار کردند که «ما نگرانیم الگوریتم‌ها بر داده‌هایی تکیه کنند که کلیشه‌های منفی را تقویت می‌کنند و افرادی را از دیدن آگهی‌های مسکن، اشتغال، اعتبار، و تحصیل محروم می‌کنند یا فقط فرصت‌های غارتگرانه را نشان می‌دهند.» یکی از سخنگویان گوگل گفت که MUM با داده­هایی که بر اساس استانداردهای کیفیت جست‌وجوی گوگل با کیفیت تلقی می­شوند آموزش دیده است. وب‌سایت­ها می­توانند به دلیل محتوای گمراه کننده یا اغراق‌آمیز یا تبلیغات منحرف کننده، رتبه­های با‌کیفیت پایین را دریافت کنند. همچنین رتبه­های پایینی به وب­سایت­هایی داده می­شود که نفرت یا خشونت را ترویج می‌دهند.

منبع:

https://www.wired.com/story/soon-google-searches-combine-text-images/#intcid=_expx-control-mab-wired_1b78e51d-026c-47b8-b8a1-43d9519d4cb7_cral2-2-reranked-by-vidi

نظر دادن