همایش های آتی

فراخوان دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

توسط cyberpajoohi

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی برگزار می شود.

متن کامل این فراخوان به شرح زیر است :

ساختار نگارش مقالات و بیان ایده‌ها و گزارش‌ها

الف: بخش علمی – پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی‌ها):

 در مرحله اول، چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در 250 تا 350 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کارگروه علمی، مقاله اصلی در قالب علمی – پژوهشی در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته می‌شود.

ب: تجربی – کاربردی (گزارش ایده‌ها، دستاوردها و تجارب):

در مرحله اول چکیده گزارش ایده‌ها، دستاوردها و تجارب مشارکت‌کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کارگروه علمی، گزارش ایده‌ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله علمی تخصصی در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته می‌شود.

معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده:

– مقالات برتر ضمن ارائه در پنل‌های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی منتشر خواهد شد. گزارش ایده‌ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر، در کارگاه‌های تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان‌های سیاست‌گذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی – تخصصی معرفی خواهد شد.

– تمامی مقالات و گزارش‌های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش‌های علمی همایش درج می‌شود.

جایزه مقالات، ایده‌ها و گزارش‌های برتر:

·        متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.

·        نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن سواد رسانه‌ای ایران درخواهند آمد.

·        نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت انجمن علمی مدیریت دانش ایران درخواهند آمد.

مهلت ارسال آثار:

آخرین‌مهلت ارسال چکیده مقالات: پنج‌شنبه ۳۱ خردادماه 1397 هجری شمسی

آخرین‌مهلت ارسال متن کامل مقالات: چهارشنبه ۳۱ مردادماه 1397 هجری شمسی

اهداف:

    • ارتقای سطح بینش، ادراک و آگاهی خانواده‌ها، والدین، مربیان و فرزندان در بهره‌برداری هوشمندانه، صحیح و مؤثر از رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی؛
    • بسترسازی، ایجاد و ارتقای محیط رسانه‌ای سالم، مفید و ایمن برای اطمینان بخشی و اعتماد افزایی کاربران به‌خصوص خانواده‌ها و متصدیان تعلیم و تربیت به زیست‌بوم رسانه‌ای کشور؛
    • توانمندسازی اقشار مختلف جامعه به‌خصوص خانواده‌ها از طریق معرفی فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌های جمعی، رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای و گسترش شناخت، چگونگی دسترسی و کاربرد هدفمند و مدیریت مصرف رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی؛
    • توسعه و بهبود سطح مطالعات و کاربست سیاست‌گذاری برای تصمیم‌سازی‌های مقتضی در عرصه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در ارکان حاکمیتی، سیاست‌گذاران، قانون‌گذاران و مجریان اعم از دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، تقنینی، امنیتی، انتظامی و قضائی؛
    • ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت‌های عمومی در زمینه استفاده از رسانه‌های جمعی، رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای

بخش اول- علمی – پژوهشی

موضوعات و محورها

الف- توانمندسازی

–         نقش خانواده در توانمندسازی استفاده از فضای مجازی؛

–         رژیم مصرف رسانه‌ای و توانایی هدفمندسازی استفاده از اطلاعات در خانواده؛

–         رویکردهای تربیتی به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛

–         نقش خانواده در سرگرم آموزی (Edutainment) و سواد بازی‌های رایانه‌ای؛

–         مسئولیت اجتماعی والدین در نهادینه‌سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

–         ضرورت توجه خانواده بر بهره‌مندی از فضای مجازی سالم، مفید و ایمن بر اساس استانداردهای شامد؛

–         ضرورت توجه خانواده بر مدیریت مصرف بازی‌های رایانه‌ای بر اساس رتبه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا)

ب- سبک زندگی

–         سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی در سبک زندگی؛

–         سواد رسانه‌ای، فضای مجازی و شکاف نسلی؛

–         والدین و انتشار تصاویر خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی، تبعات و تدوین معیارها؛

–         سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی خانواده و تأثیر آن بر مدیریت مصرف رسانه‌ای فرزندان؛

–         سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در مواجهه با بدافزارها؛

آموزش

–         بررسی شیوه‌های آموزش ممنوعیت‌های تولید و انتشار محتوای دیجیتالی در فضای مجازی؛

–         آمورش مهارت‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در خانواده؛

–         نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای پایه دهم متوسطه؛

–         نقش نظام آموزش رسمی کشور در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

–         مطالعات سیاست‌گذاری در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای خانواده؛

–         راهکارهای ایفای نقش اولیا و مربیان در استفاده بهینه از فضای مجازی؛

–         تربیت رسانه‌ای و تربیت برخط در خانه و مدرسه؛

–         مطالعات تطبیقی و مرور تجارب موفق کشورهای مختلف دنیا در خصوص آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

–         بررسی اسناد بین‌المللی در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

ت- دین و اخلاق

–         مفهوم‌سازی و تبیین سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بومی؛

–         بررسی آموزه‌های دینی در حوزه ترویج و ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

–         ضرورت توجه به اخلاق حرفه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

–         زیست اخلاقی و سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛

–         سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، تربیت اخلاقی و آموزش‌های شهروندی؛

بخش دوم- تجربی – کاربردی

–         تجربه نگاری‌های حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی – پژوهشی؛

–         تولیدات رسانه‌ای (مستند، فیلم کوتاه، پویانمایی، بازی‌های رایانه‌ای و …) در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

–         تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و …) در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

برنامه‌های جانبی همایش

طی روزهای برگزاری همایش با مشارکت سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی برنامه‌های علمی، آموزشی و ترویجی متعددی اعم از موارد زیر برگزار خواهد شد:

–         کارگاه‌های آموزشی

–         نشست‌های تجربه نگاری

–         میزگردهای علمی

–         نمایشگاه دستاوردهای حرفه‌ای

بنا بر فراخور موضوع و نهادهای مشارکت‌کننده اطلاعات تکمیلی بر روی وب‌گاه همایش درج می‌شود.

اولویت‌های مورد تأکید برای ارائه مقاله و گزارش‌های کاربردی

    • رسانه‌های دیجیتالی: رسانه‌های بر خط، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های پیام‌رسان، تلفن و رسانه‌های همراه و هوشمند، چند رسانه‌ای‌ها و نرم‌افزارهای دیجیتالی، پویانمایی و محتوای چندرسانه‌ای؛  
    • بازی‌های رایانه‌ای:  بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی، بازی‌های تلفن همراه، بازی‌های بر خط، بازی‌های جدی؛
    • رسانه‌های جمعی: مطبوعات، خبرگزاری‌ها، نشریات الکترونیکی، سینما، رادیو و شبکه‌های ملی و ماهواره‌ای تلویزیونی

 نحوه ارسال آثار

علاقه‌مندان جهت ارسال آثار می‌توانند مقالات و گزارش‌های خود را از طریق درگاه همایش به نشانی MLiteracy.saramad.ir بارگذاری کرده و جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز به درگاه مذکور مراجعه کنند.

شایان ذکر است جهت دسترسی به راهنمای فراخوان به پیوند ذیل مراجعه کنید:

فراخوان دومین نشست بین المللی سواد رسانه ای

نظر دادن