۱. در ابتدا از وقتیکه برای این مصاحبه اختصاص دادید سپاسگزاری میکنیم. بهعنوان اولین سؤال لطفاً خودتان را معرفی کرده و از تحصیلات و تجربیات کاری پیشین خود بگویید.
امیرحسین مددی ، کارشناس نرمافزار هستم و در حدود ۱۸ سال یعنی از زمانی که هنوز دانشجو بودم در این حوزه فعالیت میکنم . یک شرکت نرمافزاری را در سال ۱۳۷۸ تأسیس کردم که هنوز هم به فعالیت خودش ادامه میدهد. حوزه فعالیت آن شرکت تولید نرمافزارهای مالتی مدیای تعاملی در حوزههای آموزش و تبلیغات بود و هست.
۲. ایدههای اولیهی شروع این استارتآپ چگونه و چه زمانی در ذهن شما شکل گرفتند؟
زندگی صنعتی بعضاً موجب میشود تا افرادی که مشغله زیادی دارند ، فرصت توسعه ،سرگرمیهای خاص و مطالعه را نداشته باشند. لذا چنین افرادی همیشه در اوقات فراغت یا تلفشده زندگی مانند ترافیک ، زمان خواب و . . . . اشتیاق زیادی دارند تا فایلهای شنیداری سودمند مانند پادکستها یا کتابهای صوتی استفاده کنند. شنوتو برای رفع چنین نیازی خلق شد.
۳. در طراحی و اجرای استارتآپ خود به دنبال پاسخگویی به کدام نیازها و قشر جامعه بودهاید؟
استفاده بهینه از اوقات مرده زندگی روزمره صنعتی برای بخشهایی از جامعه که دغدغه توسعه فردی یا سرگرمیهای هدفمندتری را دارند.
۴. آیا پیش از راهاندازی استارتآپ خود، مطالعاتی مرتبط با استارتآپهای مربوط به حوزه موردعلاقه خود در سطح جهانی و پیشینهی آنها داشتید؟
بله. کلیه نیازها و رفتار چنین کاربرانی و همچنین سرویسهایی در جهان موردتحقیق ،بررسی و مطالعه قرار گرفت. سپس با توجه به وضعیت فعلی کاربران ایرانی و همچنین جایگاه محتوای فاخر بومی و تحلیل رفتاری و آینده چنین کسبوکارهایی اقدام به راهاندازی شنوتو شد.
۵. عناصر و مؤلفههای فرهنگی جامعهی ایرانی، چه تأثیری را بر روی طراحی استارتآپ شما داشته است؟ نقش فرهنگ را در موفقیت استارتآپهای بومی چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به ذات استارتاپ شنوتو ، مقوله فرهنگ بهعنوان استوانه اصلی کسبوکار شنوتو لحاظ شده است. شنوتو با بهعنوان یک بازار دوسویه صدا ، بتواند تولیدکنندگان این حوزه را اعم موسیقی ، پادکست و کتاب صوتی به شنوندگان و کاربران عادی اینترنت ایران وصل نماید. اگر بتوان این اتصال را بدون هرگونه اجبار و صرفاً از روی علاقه و خلاقیت ایجاد نمود بخش عمدهای از دغدغه حاکمیت برای تولید محتوای فاخر بومی که مورد پست اکثریت مردم نیز باشد، مرتفع شده و میتوان به فرهنگسازی برای کل جامعه افراد تأثیرگذار کشو امیدوار بود. چیزی که در کشورهای صنعتی محقق شده است.
۶. جایگاه امروزی استارتآپ خود را در اکوسیستم استارتآپی ایران چگونه تحلیل میکنید؟
شنوتو در حال حاضر توانست بخشی از کاربران اولیه خود را به دست آورده و آنها را به کاربران وفادار خود تبدیل کند. لذا در حاضر در گروه استارتاپهایی هستیم توانسته نیاز به چنین سرویسی را در ایران اثبات کرده و بهصورت ارگانیک رشد مناسبی داشته باشد و بهنوعی از حالت گلخانهای خارج شود. از سوی دیگر با توجه مقولههای مانند قدرت برند، جوایز کسبشده، نگاه سرمایهگذار داخلی یا خارجی و . . . . شنوتو در بین ۱۰۰ استارتاپ برتر ایران قرار دارد و اگر آن در بین کسبوکارهای مبتنی بر محتوا یا بازارهای دوسویه ارزیابی کنیم یکی از ۱۰ استارتاپ باکیفیت و توانمند این حوزه است.
۷. ازنظر شما مهمترین نقاط ضعف و قوت استارتآپها در ایران چه مواردی هستند؟
در حاضر مقوله اجرای درست و مستمر در تیمهای ایرانی کمتر به چشم میخورد و بیشتر در فاز ایده پردازی کل تیم ارضا میشوند. کمبود نیروی فنی باکیفیت و متعهد هم از دیگر نقاط ضعف بسیاری از استارتاپها است.
۸. تاکنون در مدت فعالیتتان با چه چالشها و مشکلاتی مواجه شدهاید؟ سازوکار غلبه بر این مشکلها چگونه بوده است؟
چالش و تفکر حل مسئله بخشی از زندگی کارآفرینان تمام دنیا است لذا بخشی از آن کاملاً طبیعی است. بخشی که در ایران خیلی بیشتر از تمام دنیا به چشم میخورد ، نگاه متضاد نهاد حاکمیتی با فضای مجازی و فعالیت در آن است. لذا تا زمانی که کلیه نهادهای حاکمیتی و ارگانهای تصمیمساز این فضا و فعالیت کاربران اینترنت در ایران را به رسمیت نشناسند، رشد و کسب درآمد فعالین این حوزه با ابهاماتی زیادی مواجه خواهد بود.
۹. بهعنوان یک استارتآپ انتظار شما از نهاد دولت و مسئولین چیست؟ آیا از قوانین فعلی مربوط به کسبوکارهای نوین راضی هستید؟ لطفاً اگر در این مورد پیشنهادی نیز دارید بفرمایید.
فضای کسبوکار استارتاپ ها به خاطر رشد سریع و دغدغههای که کارآفرینان آن دارند ، بهطورمعمول از قوانین کلی کشور جلوتر هستند. بهعبارتدیگر کسبوکارهایی در حال شکلگیری هستند که قوانین مدونی برای آنها وجود دارند و هر ارگانی با توجه به تفسیرهای خاص خود با آنها برخورد میکند. یک مشکل دیگر قوانین متناقض ارگانها مختلف نسبت به یکدیگر است که بجای آسانسازی کسبوکار ، دست پای کارآفرینان را بیشازپیش میبندد. بهطور مثال وزارت ارشاد مجوز فعالیت یک ناشر دیجیتال را در محلهای مسکونی تصویب میکند اما وزارت دارایی این مسئله را رد مینماید. پس قوانین کهنه و قدیمی، تفسیرهای متفاوت از قانون و قوانین متضاد بیشترین مشکلات را برای کسبوکارهای نوپا به همراه دارد.
۱۰. بهعنوان سؤال پایانی، چه پیشنهادی برای موفقیت هرچه بیشتر استارتآپهای ایرانی دارید؟
تسهیل قوانین و حمایت از هزینههای سرمایهای استارتاپ ها میتواند هم بهموجب کمتر شدن دغدغه و مشکلات کارآفرینان شود و هم بازار مالی کشور را دستخوش تغییرات زیاد نکند.
***
فایل این مصاحبه محفوظ است.