تلگرام بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه جذب کرده و حالا قرار است با عرضه اشتراک پولی، قابلیتهای خاصی را در اختیار دستهای از کاربران قرار دهد و از حجم بالای کاربران خود درآمدزایی کند. این شرکت هنوز قیمت اشتراک پریمیوم خود را مشخص نکرده اما به نظر میرسد که این اشتراک ماهیانه بین ۴.۹۹ تا ۶ دلار هزینه خواهد داشت.
این اشتراک پریمیوم قابلیتهای تازه و خاصی را به این اپلیکیشن که ژانویه ۲۰۲۱ تعداد کاربرانش از ۵۰۰ میلیون نفر در ماه عبور کرد، اضافه میکند. کاربران با استفاده از اشتراک پریمیوم تلگرام میتوانند فایلهایی تا سرحد ۴ گیگابایت را برای دیگران ارسال کنند (حجم فایلهای ارسال در حال حاضر به ۲ گیگابایت محدود شده است) و از جمله دیگر امتیازهای این اشتراک میتوان به افزایش سرعت دانلود اشاره کرد.
مشتریانی که این اشتراک پولی را خریداری کنند میتوانند تا سرحد ۱۰۰۰ کانال را دنبال و ۲۰ فولدر چت با حداقل ۲۰۰ چت در هرکدام ایجاد کنند. کاربران پریمیوم تلگرام همچنین میتوانند تا ۴ حساب کاربری را به این اپلیکیشن اضافه و تا ۱۰ چت را در این اپلیکیشن پین کنند.
به گفته تلگرام این شرکت قصد دارد توسعه خود را «به جای تبلیغکنندگان، روی کاربران متمرکز کند.» این اولین باری است که یک اپلیکیشن پیامرسان لحظهای با صدها میلیون کاربر، اشتراکی پریمیوم برای کاربران عرضه کرده است. سیگنال، واتساپ، فیسبوک مسنجر، اپل مسیجز و گوگل مسیجز، برخی از رقبای اصلی تلگرام هستند و هیچکدام چیزی به نام اشتراک پریمیوم ندارند.
پاول دوروف، بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام پیشتر از ارائه این اشتراک پولی در پاسخ به تقاضا برای فضای ذخیره و پهنباند بیشتر از سوی کاربران خبر داده بود.
او گفت: «پس از کمی بررسی ما دریافتیم که تنها راه برای پاسخ به تقاضای طرفداران و رایگان نگه داشتن قابلیتهای فعلی، ارائه قابلیتهای اضافی با استفاده از یک گزینه پولی است.»
پیش از این برخی از تحلیلگران امیدوار بودند که تلگرام بتواند از طریق پروژه توکن بلاکچینی خود به درآمدزایی برسد. اما پس از چندین مرتبه تاخیر و مشکلات رگولاتوری، تلگرام در سال ۲۰۲۰ این پروژه را رها کرد و ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه جذب شده برای این پروژه را به سرمایهگذاران پس داد.
در ماه مارس ۲۰۲۱، تلگرام از طریق چندین سرمایهگذار، شامل شرکت سرمایه گذاری مبادله و شرکای ابوظبی خود با فروش سهامهای پنج ساله و پیش از عرضه اولیه، یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرد.
این شرکت روز یکشنبه ۱۹ ژوئن در پستی وبلاگی گفت: «امروز روز مهمی در تاریخ تلگرام است، امروز نه تنها نقطه عطفی جدید، بلکه آغاز درآمدزایی پایدار تلگرام محسوب میشود.»
این نسخه پریمیوم، برای کاربران آیفون هند ۶ دلار قیمتگذاری شده است. الکس باردو، منتقد تکنولوژی اهل اسپانیا هم قیمت ۵.۴۹ یورو (۵.۷۷ دلار) را گزارش کرده است. سخنگوی تلگرام فعلا درمورد قیمت نهایی این طرح اظهارنظر نکرده است.
کاربران پریمیوم تلگرام همچنین میتوانند پیامهای صوتی را به متن تبدیل کنند، به استیکرها و واکنشهای ویژه دسترسی دارند و میتوانند از تصاویر متحرک برای پروفایل خود استفاده کنند. همچنین در این نسخه از تلگرام دیگر خبری از تبلیغات نخواهد بود. (در برخی از بازارها، پیامهای تبلیغاتی به صورت گروهی و در بسیاری از کانالها نمایش داده میشود.) دوروف متعهد شده که قابلیتهای پایه این اپلیکیشن را همچنان به صورت رایگان به کاربران ارائه کند. به گفته او تلگرام همچنان به ساخت قابلیتهای جدید برای کاربران رایگان نیز ادامه میدهد.
این شرکت روز یکشنبه از عرضه قابلیت تازهای به نام درخواستهای مشترک خبر داد که کاربران از طریق آن میتوانند بدون نیاز به یک لینک دعوت به گروهی عمومی بپیوندند. قابلیت جدید دیگری که برای کرابران رایگان در نظر گرفته شده به گروههای کانالهای وریفای شده اجازه میدهد تا نشان خود را در بالای چت به نمایش بگذارند. این بهروزرسانی جدید همچنین از رندر انیمیشنهایی با ۱۲۰ فریم در ثانیه برای آیپد و آیفونهای جدید پشتیبانی میکنند.
تلگرام میگوید: «این بهروزرسانی شامل ۱۰۰ اصلاح و بهینهسازی برای اپلیکیشنهای موبایلی و دسکتاپ است و با حذف باگها، سرعت را افزایش داده و یک سری قابلیتهای کوچک را توسعه میدهد.»
تحلیلگران استنفورد در ماه مه ۲۰۲۲ خطاب به مشتریان خود نوشتند که قابلیتهای تلگرام «قدرت رقابتی بالایی» پیدا کرده است. براساس این نوشته: «با اینکه واتساپ و مسنجر همچنان بیشتر دانلودهای پیامرسان را در گروه منتخب ما در اختیار دارند، اما تلگرام بخش مهمی از سهم کاربران آنها را از آن خود کرده است.»